lördag 5 november 2011

Gräddbullar.

Knappt är Fredagsmyset slut förrän man börjar fundera på
vad man kan mumsa på till lördagsgoset  =)  ;))
Jag kom på att jag ett tag tänkt att jag velat göra  egna gräddbullar.
Gräddbullar är ju såå gott!!   =)
Det var inte så himla svårt ju, och gott blev det!!
Och..
mina försökskaniner,barnen, gav även dom gräddbullarna med beröm godkänt  ;)






bara att invänta Lördagsgoset nu....mmmm!!



Recept:

8-10 st8-10 smörgåsrån

1 dl äggvitor (ca 3 ägg)
1 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
3 gelantinblad

100 mörk choklad, 70%

Tag ut 1-2 rånbottnar av varje smörgåsrån, ca 5 cm i diamater.

Lägg gelantinbladen i blöt i kallt vatten. Vispa äggvitorna med sockret till riktigt hårt skum med fettfria redskap (ta gärna hjälp av en assistent om du har det eftersom det kan ta ett tag innan äggvitorna stelnar). Vispa ner vaniljsockret i slutet när äggvitan stelnat. Krama ur gelantinbladen och smält dom i 10 sek i micron. Vispa ner det smälta gelantinet i den vispade äggvitan.

Häll fyllningen i en spritspåse med ca 1,5 cm spritsöppning. Tryck ut massan till en topp eller mumsmumsformad boll på varje rånbotten. Ställ gräddbullarna kallt så att ytan torkar, ca 4 timmar.

Smält chokladen. Doppa gräddbullarna, vrid dom i slutet och skaka lätt så överflödig choklad rinner av. Ställ in kylen tills chokladen stelnat. Doppa ev. topparna i kokos innan de ställs för att stelna!

Receptet har jag "stulit" rakt av från bloggen : Min goda sida.   =)
=) Tack för det!!

3 kommentarer:

  1. gud så goa de ser ut.. Har inte vågat mig på dom än..

    SvaraRadera
  2. mm älskar mums-mums verkligen,en av de godaste godis som finns
    yummi

    SvaraRadera
  3. Tjusiga :) Kul med hemmagjorda!

    SvaraRadera